Shockwave

shockwave

WAT IS SHOCKWAVE
Extracorporale Shockwave Therapie (ESWT) wordt beoordeeld als een van de meest innoverende en effectieve ontwikkeling in de recente pijnbehandeling. In tegenstelling tot de traditionele behandelmethodes kan bij shockwave therapie de oorzaak van de pijn direct worden bestreden zonder medicatie of chirurgie. Echografie en shockwave therapie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Door middel van echografie kan eenvoudig de bron en het pijngebied worden gelokaliseerd. Vervolgens kunnen deze worden blootgesteld aan krachtige shockwave-impulsen. Deze pulsen zijn korte geluidsgolven die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden en radiaal (waaiervormig) via de huid in het aangedane weefsel een mechanisch effect geven. Dit geeft een gunstig effect op de pijn en op het herstel van beschadigd weefsel. De aandoening wordt als het ware wakker geschud en het lichaam wordt geactiveerd om via de natuurlijke weg het herstel te bevorderen. De stofwisseling wordt verhoogd en door de schokgolven komen ook lichaamseigen stoffen (o.a. endorfine) vrij die een pijnstillend effect geven. Tevens kunnen verkalkingen in pezen middels de shockwave therapie zachter worden gemaakt waardoor het lichaam de kalk kan opnemen en de klachten verdwijnen.

HET ONDERZOEK
De fysiotherapeut start altijd eerst met een screening, intake en een lichamelijk onderzoek. De uitkomst hiervan bepaalt of u met uw klachten in aanmerking komt voor behandeling middels shockwave therapie. Mocht aanvullend beeldmateriaal vereist zijn dan maken we hiervoor gebruik van een echo van het te behandelen gebied.

DE BEHANDELING
Nadat het te behandelen gebied gelokaliseerd is wordt er gel op de huid aangebracht en de behandelaar zal het hand stuk van het echoapparaat op de te behandelen plek plaatsen. Gedurende de behandeling wordt het hand stuk over de huid bewogen, hierbij ervaart u schokjes. Dit kan met name in het begin wat pijnlijk zijn. Geef de therapeut goed aan waar uw grens ligt. Het apparaat kan precies afgesteld worden zodat de behandeling goed draagbaar is. De pijn die u ervaart moet u als een teken beschouwen dat er iets geactiveerd wordt. In het algemeen duurt een shockwave-behandeling ongeveer 10 minuten (bij 2000 pulsen).

EFFECTEN SHOCKWAVE THERAPIE
Na 2 à 3 behandelingen met steeds een tussenperiode van een week, kunt u al flinke verbeteringen merken. Uit onderzoek blijkt dat de meeste klachten in gemiddeld drie tot vijf behandelingen verholpen zijn.

KOSTEN EN VERGOEDING
Het behandeltraject start met een fysiotherapeutisch onderzoek. Indien u aanvullend verzekerd bent wordt dit rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Shockwave therapie wordt binnen een behandeling altijd gecombineerd met andere fysiotherapeutische interventies. In verband met de behandeling die plaats vindt wordt een zitting fysiotherapie gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar.

Shockwave therapie is internationaal erkend. Desondanks zijn zorg- verzekeraars in Nederland nog afwachtend. De ESWT behandeling wordt door de meeste zorgverzekeraars nog niet vergoed en valt niet onder de reguliere fysiotherapie behandelingen. Om bovenstaande reden ontvangt u voor de shockwave behandeling een nota. Deze nota dient u zelf van betaling te voorzien, u kunt deze daarna indienen bij uw zorgverzekeraar. Mogelijk krijgt u (een gedeelte van) de kosten voor de shockwave behandeling vergoed. Dit is afhankelijk van de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar. Het tarief per shockwave behandeling bedraagt 20 euro

• tennis- / golfelleboog: epicondilitis lateralis / medialis
  • chronische achillespeesontsteking: achillodynie / achillotendinose
  • hielspoor
  • chronische peesplaatontsteking voet: fasciitis plantaris / fasciose plantaris
  • jumper’s knee: patella apex tendinitis
  • schouderpeesontsteking
  • schouderpeesverkalking: calcarae o.a. supraspinatus / infraspinatus / biceps e.a.
  • chronische nek-, schouder- en rugpijnklachten: triggerpoints

Fysio Holtslag heeft in 2021 géén contract met VGZ, IZA, IZZ en Univé !

Helaas moeten wij u melden dat wij per 01-01-2021 GEEN contract meer hebben met de VGZ-groep, bestaande uit VGZ, IZA, IZZ en Univé. De afgelopen jaren heeft VGZ meerdere malen vanuit de Actiegroep Fysiotherapie de Strakke Strop Award gekregen. Fysiotherapeuten zijn het minst tevreden over zorgverzekeraar VGZ en dan met name over de opstelling en … Lees “Fysio Holtslag heeft in 2021 géén contract met VGZ, IZA, IZZ en Univé !” verder

Fysio Holtslag is deze ochtend telefonisch niet bereikbaar.

Helaas moeten wij u mededelen dat door bijzondere omstandigheden onze balie vandaag van 08.00 tot 12.30 uur telefonisch NIET bereikbaar is. Vanmiddag zijn wij vanaf 13.30 gewoon weer telefonisch bereikbaar zoals u van ons gewenst bent. Excuses voor het ongemak. Team Fysio Holtslag