Echografie

echografie

WAT IS ECHOGRAFIE
Echografie is bij de meeste mensen bekend vanuit de zwangerschapsdiagnostiek en het zichtbaar maken van het ongeboren kind. Deze techniek kan ook heel goed worden toegepast om spieren, pezen, kapsel, banden, zenuwen en bloedvaten weer te geven. Hoogfrequente geluidsgolven, die voor het menselijk oor niet waarneembaar zijn, worden het lichaam in gezonden. Hierbij wordt een transducer rechtstreeks op de huid geplaatst. Deze transducer is in staat om de geluidsgolven uit te zenden en terugkerende echo’s te ontvangen. Echo’s ontstaan in het lichaam waar de ene structuur overgaat in een andere. Deze echo’s worden door een computer razend snel verwerkt tot een beeld op de monitor die dan de structuren die onder de huid loggen weergeeft.

HET ECHO ONDERZOEK
Er zijn geen speciale voorbereidingen nodig voor het onderzoek. Het is geheel pijnloos en kan zo vaak herhaald worden als nodig is. Het onderzoek zal tussen den 10 en 20 minuten in beslag nemen. Er wordt een laagje gel op de transducer aangebracht, waarna deze over de huid bewogen wordt en de beelden o de monitor zichtbaar worden. Tijdens het onderzoek kan de behandelaar u vragen bewegingen te maken welke dan op het beeldscherm gevolgd en beoordeeld kunnen worden. Ook de patiënt kan het onderzoek op de monitor volgen.

TOEPASSINGEN
Echografie wordt in onze praktijk onder andere toegepast bij het onderzoek naar aandoeningen van weke delen. In de onderstaande opsomming is aangegeven welke aandoeningen zichtbaar gemaakt kunnen worden. Naast het zichtbaar maken van afwijkingen is echo ook een heel mooi medium om tijdens het revalidatieproces het herstel te volgen.

OPLEIDING
De medewerkers in onze praktijk worden (bij-)geschoold in Musculoskeletale echografie. Deze cursus is speciaal ingericht op het gebruik van echografie voor onderzoek van het bewegingsapparaat.

KOSTEN EN VERGOEDING
De zorgverzekeraar kent nog geen vergoedingsregeling voor het gebruik van echografie door de fysiotherapeut. De kosten voor een echo bedragen € 40,00. De nota ontvangt u direct van de therapeut of de receptioniste. Omdat alle verzekeraars een andere vergoedingsregeling hebben, kunt u altijd proberen de nota zelf alsnog in te dienen bij uw zorgverzekeraar.

• Spieren: rupturen, calcificaties, littekens
  • Pezen: tendinopathie / tendinose, ruptuur, (sub-)luxatie, calcificatie